PARTNEREINK

A nagy boom, avagy a Social Media. De miért is annyira effektívek a rajta futó hirdetések?

A 2020-as  adatok szerint 4574 millió ember, avagy a populáció 58,7%-a van online a mágikus világhálónak, az internetnek hála. Mi ebben az igazi kulcstényező? Az emberek összekötése és a korlátok eltörlése. Nézzük meg, mit jelent ez marketing szempontból, avagy értekezzünk kicsit a social media boom-ról és annak hatásáról a reklám piacra nézve.

Kezdjük is az utazást a kőkorszakkal, amikor létrejött a rendszer, ami mára olyan szinteken természetessé vált, hogy a mindennapjaink szerves részét is ezen keresztül éljük meg (a pandémiás helyzetben ezt a kijelentést, pedig nyugodtan négyzetre emelhetjük). A hálózatok hálozata eredetileg egyetemeket és kutatóközpontokat kapcsolt össze, majd szolgáltatók megjelenésével megindult a felhasználói piac kiszolgálása: az úttörök között volt a #Yahoo és a #Microsoft is. Utóbbinak köszönhetjük a #Windows operációs rendszerbe integrált első felhasználói böngészőt, az Internet Explorert, ami mára inkább csak a memeken kap helyet, de akkor hatalmas löketet adott az online térnek. Aztán minden jött sorban: megalakult a mostanra hatalmas piaci szegmenset birtokló #Google, majd a szélessáv tömegessé válásával  utat törtek maguknak a közösségi felületek, és #boom kinyílt az újvilág, ami a felhasználói és #business szférat is jelentősen megváltoztatta.

“Nem túlzunk, ha azt mondjuk az online közösségi tér napjainkra komplex eszköz, egy igazi társadalmi-kulturális közeg formáló.”

Éppen ezért, a gazdaság szektoraira is hatalmas a benyomása: többek között új hirdetési modellek jöttek létre ennek köszönhetően. 

Jeff Bezost talán senkinek sem kell bemutatni. Ő úgy fogalmazott, hogy “Az embernek fogalma sincs, mekkora hatása lesz még az internetnek, és hogy ez még mindig csak az első nap azon a bizonyos hosszú úton.”  Nézzük hol járunk most azon az úton, a #social mediát a üzleti aspektusból, azon belül is a #marketing szemén keresztül megvizsgálva.

 Na, de mióta beszélhetünk egyáltalán a social mediáról?

Sokaknak ismerős lehet a #közösségi háló című film, ami ha nem is minden szempontból reálisan, de jól ábrázolja mekkora story volt anno 2004-ben a #Facebook létrejötte. Az egyetemeken indult közösségi oldal, idővel bekebelezve az Instagramot, mára pedig egy igazi social media kingdom, olyan marketing opciókkal feltúrbozva, amik egy igazán jó #online marketing #stratégia sava-borsát képzik. Így, a Facebookot tekinthetjük a közösségi oldalak első mérföldkövének. Persze, meg kell említenünk a #MySpace-t is, ami zenei preferenciák alapján szervezett közösségét, de marketing szempontból nem rendelkezett kiemelkedő lehetőségekkel. Az első #Youtube videót 2005-ben osztották meg a felületen, utána egy évvel csiripelt az első #tweet, 2011-ben, pedig küldhettük is az első #Snapchat-et. A social oldalak legújabb tagja a #Tiktok, ami csak most tört be igazán hazánkba, és véleményünk szerint korántsem szabad félvállról venni a benne rejlő reklám potenciált.

És, hogy miben gyökerezik a social media ereje, amitől igazi érték lesz a marketing szakmának? 

Ahogy a bevezetésben  említettük, a  #közösség szervezésben és a korlátok ledöntésében. Miért? Mert tetőtől talpig megváltoztatták a fogyasztói szokásokat. Talán patetikusnak hangzik, de így van: falakat és korlátokat romboltak le. Hol? Az időben és a térben.

A közösségi médiában bárki előállíthat tartalmakat, ráadásul teret adva a kétirányú kommunikációnak: a fogyasztók beleszólhatnak a tartalmakba, reagálhatnak, kommentelhetnek. Végtelen a kínálat: ömlesztett, hatalmas #információ– és #tartalombázis nyílt meg, mely a nap 24 órájában, ami bárhonnan elérhető. A fogyasztók önmaguk határozzák meg, hogy mikor és milyen tartalmat fogyasztanak, melyet a saját belátásuk szerint alakíthatnak, perszonalizálttá tehetnek. Ebben a nyitott és végtelennek tűnő rendszerben elmosódnak a #globális határok: bárki bárkivel kapcsolatban lehet: kommunikálhatnak, információt adhatnak át, és preferenciák alapján csoportokba tömörülhetnek (#connectivity elve).

Felszívódott az időintervallumokhoz való kapcsolódási kényszer, hozzászoktunk, hogy #azonnal és gyorsan a rendelkezésükre állnak a tartalmak vagy éppen információk. A másik hatalmas jelentőséggel bíró elem a „bárhol” szócska mögött bújik meg, hiszen a világ behálózásával eltűntek a térbeli korlátok, a jelenlét mobilizálódott a térben.A valódi fizikai korlátok egyre kevésbé akadályozzák az emberek elképzeléseit, vagyis a tér-idő új dimenziói nyíltak meg.

“A kínálat az online világ megjelenése előtt is bőséges volt, azonban az internet, virtuálisan összekapcsolja a piacokat és globális méretű kereslet-kínálat platformot állít fel.”

Az egyes tartalmak perszonalizálhatósága, pedig az #énközpontúság trendjét erősíti, ami a marketing számára az 1 fős #fogyasztói szegmensek kiszolgálásának feladatát hívja életre, mivel a jövőben a személyre szabhatóság jelentheti az egyik fő irányvonalat. A social media erre tökéletes #platform, hiszen követhetünk, lájkolhatunk, profilokat és preferenciákat hozhatunk létre, mely által úgy érezzük, hogy a tartalmak nekünk szólnak, és egyfajta saját #digitális tér kerül kialakításra. 

Mi következik ebből és miért fontos ez a marketing szakmának? 

A #potenciális vevőinket a világ bármely részén elérhetjük, a nap bármely szakában. A helyhez és időhöz kötött #értékesítés falai eltűntek, és 0-24 elérésbe váltottak át, a #perszonalizálható felületeknek hála, pedig adott a lehetőség a tűpontos célzási beállításokhoz. Ezt ismerte fel többek között a Facebook is, és ezért született meg a #business platform, mely a most nemrég debütált #creator studio-val kiegészülve a social #media marketingesek alfája és omegája lett.

Tulajdonképpem, a közösségi oldalak elhelyezési beállításai tökéletes médiakonvergenciát teremtenek meg: vagyis a korábban elkülönülő médiumok kezdenek egymás alternatíváivá előlépni. Lazábban megfogalmazva: az internetes közösségi platformok egyesítik a #televízió  a #rádió, de még a #sajtó tulajdonságait és eszköztárát is, hiszen elhelyezhető rajtuk hang alapú, képi, szöveges, valamint videós tartalom, és nemcsak #audiovizuális, de egyben #interaktív élményt nyújtanak. És most jön a lényeg: ezek a felületükön megjelenő #reklám elhelyezésekre is igazak, hihetetlen rugalmasságú és gyors #tartalom elhelyezéssel karöltve.

“A social oldalak algoritmusai pontosan a fentebb említettekre játszanak rá: tökéletesen illeszkednek a modern fogyasztói trendekhez és magatartásbeli attitűdökhöz, és ezeknek megfelelő hirdetési elhelyezéseket kínálnak széles megvalósítási palettán.”

Bátran mondhatjuk: ez egy win-win helyzet: A marketing azokat éri el, akiknek szánja a termékét szolgáltatást, vagy éppen tartalmat, még a #fogyasztó olyan hirdetést lát a szeme előtt, ami az érdeklődésének megfelelő. Mindezt, pedig:

  •  Bárhol és bármikor (tértől és időtől független)
  • Tűpontos célzással és potenciális #vevő eléréssel (demográfiai adatok és #lokáció alapján)
  • Perszonalizáltan (a #cookie adatok  rögzülésének hála)
  •  #Költséghatékonyan (alacsony elérési és hirdetési költség)
  • Számokban kifejezhetően és mérhetően (kapott fogyasztói #feedback és beépített #report rendszerek)

Mit mutat a piac?

A social media betörése és hirdetési előnyeinek felfedezése a hazai #reklámtorta és költések megoszlásában is meglátszik. A tavalyi #médiatorta legnagyobb szeletet az #internet ragadta meg 40% feletti értékkel, a médiumok közötti legnagyobb, 16,12%-os növekedést produkálva az előző évhez képest. A #reklámköltés volumenében az internet 2004 óta ível töretlen felfelé, majd a digitális #piac 2015-től veszi át a vezetést a televíziótól. Ezen piaci adatok alapján, úgy tűnik, az internet hiába a legfiatalabb #tömegmédium, az egyik legversenyképesebb is, melyhez a social media felhasználói számának növekedése és az ezzel párhuzamosan a platformokon megjelenő hirdetési rendszerek igen jelentős alkotói. A nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy a globális reklámköltések terén a social médiára irányuló költések 20%-kal nőttek világszinten, mellyel az egész nemzetközi reklámtortából 13%-ot tesz ki a közösségi #media szelete. Nem kevés, ugye?

“Összegezve láthatjuk, hogy a piaci adatok is igazolják a social media hirdetések jelentős súlyát, amit az új fogyasztói trendekre való rájátszás és a sokszínű tartalomelhelyezés is megerősített.”

Hol érdemes itthon jelen lenni és hirdetni?

Hazánkban továbbra is a #Facebook a legtöbb felhasználóval rendelkező social platform, melyet az #Instagram követ, de a #TikTok hatalmas gyorsasággal ível felfelé, főleg a fiatalabbak körében, a #Youtube, pedig stabilan tartja a pozícióját. A nemzetközileg erős #Twitter hazánkban továbbra sem elterjedt, azonban fel kell kapnunk a fejünket a #LinkedIn-re, ami a jövőben #B2B #szegmens paradicsoma lehet ezen a téren (is).

A social media hirdetések az adott felületek reklámozási rendszereihez alkalmazkodnak (pl. #poszt, #story), így elkövetkező blogposztjainkban specifikusan is be fogjuk mutatni az egyes közösségi oldalak reklámozási lehetőségeit, de a #hatékony és #konzisztens online jelenlétről is esik majd szó.  

Végül, még mindenképp megemlítenénk, hogy a  fenti tulajdonságoknak hála, a #közösségi média megoldások a közvetlen eladás, a márkapozícionálás, online kampány támogatás, a fogyasztói bázis növelés, és közösség létrehozás, valamint természetesen a fogyasztókkal való közvetlen és célzott, vagy éppen #PR #kommunikáció eszközei is lehetnek.

Ebben, pedig mind segíthet neked a BeBrand Agency.  Keress minket bizalommal és megtaláljuk a számodra legoptimálisabb megoldást!