PARTNEREINK

A rádió, mint reklámeszköz. Hogyan érdemes megjelenni a rádióban?

Túl van a századik szülinapján, emellett az első igazi tömegmédiumként tartják számon, marketingcsatornaként pedig a mai napig az egyik legeffektívebb eszköz. Talán most meglepődsz, de a rádióról beszélünk, ami legfrissebb adatok szerint a magyar lakosság felét napi szinten eléri, ezzel számos kiaknázatlan lehetőséget tartogatva a reklámmegjelenéseidnek.  Nem hiszed? Utánajártunk a tényeknek!

Kezdjük is a #rádió legfontosabb jellemzőjével, avagy a tömeges eléréssel. Az NMHH 2019. évi adatai szerint, napi szinten körülbelül 5,5 millió, míg heti rendszerességgel nagyjából 7 millió ember hallgatja a rádiót, a 15 évnél idősebb magyar lakosság körében. Arányokra lefordítva, a lakosság több, mint fele naponta, még háromnegyede hetente hall rádiós tartalmakat. Kár lenne ezeket a potenciális fogyasztókat spektrumon kívül hagynod. Na, de hogyan lehetséges ekkora elérés? 

Az Inspira felmérése szerint, a hazai fogyasztók 48 százalékának a rádió az információhoz jutás elsődleges médiuma. Avagy az aktualitásokról, hírekről ezen a platformon értesülnek, ezt pedig mi más kísérné, mint koncentrált figyelem, ami az itt megjelent reklámtartalmakra is transzformálódik. Máris bezsebelt a médium egy pluszpontot, nemde? A másik fő rádióhallgatási indíttatás az emberek körében a szórakozás, de az emocionális kapcsolat, tehát a médium zajfüggönyként való használata is rendkívül sok fogyasztót vonz, ami pszichológia megközelítésből az egyedüllét-, valamint érzet kiküszöbölésével is összeköthető.

“Hatalmas tévhit tehát, hogy a rádió a multinacionális cégek kiváltsága.”

Azt már tudod, hogy tömegeket érhetsz el és azt is, hogy a médium természete számos előnyt és támpontot ad a sikeres marketingkommunikációs megjelenések alkalmazásnál. Na de mit és hogyan érdemes hirdetned a rádióban? 

Fentebb már beszéltünk a vásárlás előtti utolsó impulzus megadásának lehetőségéről. Ezt a hatást akkor tudod a leginkább kihasználni, ha konkrét ajánlatokat vagy akciókat emelsz rádióreklámokba. Akciókampányra a  legalapabb példa, egy élelmiszer akciót hirdető #reklám, ami a hazafelé tartó utazóközönséget, az adott supermarketbe irányíthatja. Egyszerű, de nagyszerű filozófia, ami valóban működik. A bevésődés elve, az ismétlés útján nyer relevanciát, így a más csatornákon közölt információk megerősítése vagy emlékezeti hatásának fokozása hibátlanul működik, ha rádióban hirdetsz. 

Lefordítva: a szinergia eléréséhez nem szabad kihagynod a médiumot. Milyen, ha a rádiót választod fő kampány közvetítő médiumnak? Ütős! Itt jön képbe a fantázia, hiszen az egyedüli auditív hatások, aktív figyelmet váltanak ki a célközönségedből, így a tartalom impulzáló hatást ér el. Ajánljuk-e neked termék bevezetésére, pozícionálásra vagy éppen márkaépítésre? Határozottan igen. 

“A KKV szektor éppúgy költséghatékonyan alkalmazhat egy sikeres és tömegeket elérő rádió kampányt, ahogy a nagyok.”

Dobunk még egy váratlan bombát: a rádiós tartalmak előállítása hihetetlen költséghatékony és gyors is, mind a gyártás, mind a megjelenés tekintetében.  Az előállítási költségek persze sok tényezőtől függnek: a szinkronszínész díja, a kiválasztott zene megkomponálása vagy jogdíja, a gyártás sürgőssége stb. Na, de milyen költségekről beszélünk nagyjából? Összehasonlításképp: míg egy televíziós kampány nem áll meg több milliós tételnagyság alatt, addig egy milliós hallgatottságú rádióban, pár tízezer forintért is effektíven hirdethetsz. Hatalmas tévhit tehát, hogy a rádió a multinacionális cégek kiváltsága. A KKV szektor éppúgy költséghatékonyan alkalmazhat egy sikeres és tömegeket elérő rádió kampányt, ahogy a nagyok. 

Alapvetően 3 lehetőséged van a rádióban hirdetni. A legalapvetőbb forma a spot kampány, mely a műsorok közötti blokkban helyezkedik el. Lehet narratíva vagy dialógus. 10-20-30 másodperces szpotban, ismert szinkronszínészek hangján mondhatod el márkaüzeneted, naponta százezreknek. A médium BTL, vagyis non-spot megjelenésben  is számos lehetőséget tartogat a hirdetéseknek: nyereményjáték, műsortámogatás, kitelepülések. Kiváló lehetőség a brandépítésre, márkaismertség növelésére. Végül, pedig egyedi megjelenéseket is igénybe vehetsz, mint a PR beszélgetés. 

Hogy ér célba az üzeneted? A tartalmak targetálása a széles célközönségnél kifejezetten fontos. De nem kell aggódni, itt is megvannak a megfelelő szakmai alappillérek:  demográfiai tényezők, műsorhoz tematika, a kiválasztott idősáv vagy műsor hallgatottsága, valamint az adó népszerűsége és hallgatói bázisának összetétele alapján mind jól differenciálható a potenciális vevői szegmens.

Kis összefoglaló a végére, amit érdemes megjegyezned az auditív hirdetésekről: A #rádió az egyik legrégebbi médium, ami a jelenben is hatalmas tömegek elérése képes, méghozzá effektíven. A széles fogyasztói bázis jól differenciálható. Hatalmas pluszt ad a megjelenéseidnek az utazóközönség. Igazi love médiumról beszélünk, ami a hang útján érzelmeket és impulzusokat vált ki a fogyasztókból. Meglepően költséghatékony reklám megjelenéseket tartogat számodra, a dallamos beütés, pedig bevésődik a hallgatottság fejébe. Tökéletes lesz az akciókampányokhoz, márkaépítéshez, pozícionáláshoz és az információk megerősítésére is. Választhatsz spot, non-spot és egyedi hirdetést is. 

A végére csak egy kérdésünk maradt: változott a véleményed a rádiós reklámokról?

Ha érdekel a rádiós marketing megjelenés, vedd fel velünk a kapcsolatot!